Microsoft is in oktober begonnen met het uitrollen van de Microsoft Teams update. Waarschijnlijk heb jij de update ook al gehad of in elk geval de herinnering dat je deze update moet activeren. Wat betekent de update concreet en wat heb je eraan? Wij vertellen het je.
Een nieuwe look
Wat meteen opvalt is de nieuwe look. Microsoft Teams heeft de chat- en kanalenervaring vernieuwd door chats, teams en kanalen te integreren in één handig overzicht. Dit overzicht zorgt ervoor dat je minder hoeft te schakelen tussen verschillende selecties en al gelijk een duidelijke overview hebt.
Wij vinden het een fijne update, maar mocht je het daar niet mee eens zijn, is het alsnog mogelijk om de chats en kanalen apart te bekijken, zoals je dat voorheen ook deed. En er zijn meer persoonlijke aanpassingen mogelijk. Zo kun je secties aanmaken om gesprekken te organiseren op basis van een project of onderwerp en kun je bericht voorbeelden voor een overzichtelijkere weergave in- of juist uitschakelen.
Makkelijker werken
In de update zitten meerdere functies die het werken makkelijker maken. Zo kun je met filters snel relevante gesprekken terugvinden. Je kunt ook je gesprekken sorteren op bijvoorbeeld recentheid of ongelezen berichten. @mentions- en tag-weergaven zijn handig op één plek verzameld, zodat je ze makkelijk kunt vinden. Ook zijn er heel wat fijne sneltoetsen om het werk sneller te laten verlopen, bijvoorbeeld ctrl + g om direct naar een gesprek te gaan.
Inschakelen van de update
Deze update schakel je heel makkelijk zelf in. Wanneer de nieuwe ervaring ook voor jou beschikbaar is, verschijnt er een welkomstbericht in Teams. Als je vervolgens op ‘aan de slag’ klikt, schakel je over naar de update. Wil je dit liever later doen, dan klik je op ‘later doen’ en zul je na een tijd een herinnering krijgen.
Personaliseren
Vervolgens kun je Microsoft Teams helemaal personaliseren. Via ‘meer opties’ -> ‘instellingen’ -> ‘chat en kanalen’ kun je verschillende opties inschakelen. Bijvoorbeeld bericht voorbeelden voor een overzichtelijke weergave of het apart bekijken van chats en kanalen.
Ook kun je secties maken. Als je bovenaan je lijst met chats en kanalen op de knop ‘nieuwe sectie’ klikt, kun je hier gesprekken of kanalen toevoegen op basis van projecten of onderwerpen. Met drag-and-drop kun je deze gesprekken vervolgens organiseren.
Filters gebruiken is daarnaast nog een optie. Klik bovenaan je lijst op de filteropties zoals ongelezen, chats of kanalen en combineer filters om snel de juiste gesprekken te vinden.
Standaardinstellingen
En hebben jullie binnen het bedrijf liever voor iedereen hetzelfde overzicht en dezelfde opties? Organisaties kunnen de standaardinstelling beheren via het Teams-beheercentrum.