Je bedrijfs-ICT beter inrichten begint vaak al met een kleine stap. Start bijvoorbeeld met single sign on, of SSO! SSO zorgt ervoor dat jij en je medewerkers soepeler werken en dat jullie de bedrijfsdata net even wat beter beveiligen. Lees hier hoe SSO impact kan maken binnen jouw bedrijf.
We beginnen bij het begin: wat is single sign on?
Je kent het vast wel: met de jaren heb je heel wat accounts en bijbehorende wachtwoorden verzameld. In het beste geval houd je die allemaal netjes bij in je wachtwoordmanager, in het slechtste geval schrijf je ze allemaal ergens op, maar weet je eigenlijk niet goed meer welk wachtwoord nou waarbij hoort en of ze allemaal nog wel actueel en veilig zijn.
Single sign on is in beide gevallen een goede oplossing, die jou en je team een stuk productiever gaat maken. Single sign on betekent zoveel als op al je accounts inloggen met één gebruikersnaam en wachtwoord. Dat werkt zo: je accounts worden als het ware aan elkaar gelinkt. Log je in op een systeem dat jou als gebruiker vertrouwt, dan krijg je meteen toegang tot alle accounts.
De voordelen van single sign on
Oké, maar één gebruikersnaam en wachtwoord invullen dus. Hoe helpt dat je in de praktijk?
- Je boost je productiviteit: we hoeven jou niet te vertellen hoeveel tijd er verloren kan gaan als je een wachtwoord kwijt bent, je op zoek moet gaan in al je notities en je uiteindelijk uit frustratie toch maar een nieuw wachtwoord aanvraagt. Omdat met SSO al je accounts onder 1 wachtwoord hangen, is de kans dat je iets kwijtraakt veel kleiner.
- Betere cybersecurity: met SSO kun je je eigen accounts en die van je medewerkers centraal beheren en ook centraal bepalen wie toegang heeft tot welke applicatie. Je kunt ook simpeler meer beveiliging implementeren, zoals multifactorauthenticatie en het aanmaken van sterke wachtwoorden.
- Het scheelt je beheerder veel tijd en moeite: hij of zij kan namelijk makkelijker gebruikersrechten beheren en daar eventueel wijzigingen in aanbrengen. Met SSO wordt de kans op fouten veel kleiner en het wordt het beheer in het algemeen simpeler. Wanneer je bijvoorbeeld nieuwe applicaties in gebruik neemt, hoef je geen compleet nieuwe accounts uit te rollen.
- Nieuwe applicaties werken net wat prettiger: niets zo vervelend als starten met een nieuwe applicatie en vervolgens problemen hebben met inloggen. Met SSO hebben je medewerkers geen nieuw account en wachtwoord nodig, maar kunnen ze zó aan de slag, waardoor ze de nieuwe applicatie sneller zullen omarmen.
- Meer gebruikersgemak: omdat je niet eindeloos gebruikersnamen en wachtwoorden hoeft in te vullen, maar simpelweg één keer inlogt. Wedden dat je daar veel blijer van wordt?
Wist je dat… er wel eens wordt gedacht dat SSO minder veilig is, omdat er “maar één wachtwoord is dat gekraakt hoeft te worden”? Daar klopt niets van; juist een hele waslijst aan wachtwoorden zorgt ervoor dat gebruikers minder goed met hun gegevens omgaan en de kans op een datalek toeneemt.
Dus…
Werken jij en je medewerkers nog met verschillende accounts en zien jullie door de bomen het bos niet meer? SSO helpt je om die ongemakken weg te nemen en zorgt ervoor dat je ICT-beheer weer een stukje simpeler wordt.