Je bent eruit: je wil je ICT uitbesteden. Maar dan komt de volgende vraag: hoe vind je een ICT-beheerder die bij jou en je bedrijf past? Die met je meedenkt zodat je het beste uit je ICT haalt? We geven je 5 tips om de juiste beheerder te vinden voor jouw bedrijf.
Wat doet een ICT-beheerder eigenlijk? En waarom is dat belangrijk?
Laten we starten bij de basis: wat doet een ICT-beheerder eigenlijk? Je ICT-beheerder zorgt ervoor dat je ICT-omgeving altijd goed draait. Dat betekent dat diegene:
- de juiste updates op tijd uitvoert;
- ervoor zorgt dat al je data netjes geback-upt en beschermd is;
- vragen van gebruikers beantwoordt;
- op de achtergrond je systemen monitort;
- op de hoogte blijft van nieuwe ontwikkelingen en op basis daarvan verbetervoorstellen doet;
- en nog veel meer.
Worden al deze werkzaamheden regelmatig uitgevoerd, dan hebben jullie alle ruimte om jullie werk te doen, goed klanten te bedienen en innovatief bezig te zijn. Heb je geen goede ICT-beheerder en komt de klad erin, dan loop je de kans op hacks, downtime en dus ook verlies van omzet. Kortom: je wil echt de tijd nemen om een goede beheerder te vinden. Deze tips helpen je daarmee verder.
Tip 1: Breng je doelen in kaart
Wat wil je bereiken met je ICT? Moet het vooral dienen om efficiënter te werken, om je bedrijf te laten groeien of juist om het werkplezier van je medewerkers te verhogen? Als je je ICT-doel(en) helder hebt, kun je makkelijker een beheerder vinden die je ermee helpt.
Tip 2: Bedenk welke supportbehoefte je hebt
Wat is nodig in jouw bedrijf? Moet je ICT-beheerder 24/7 telefonisch bereikbaar zijn voor support? Welke kennis is er nodig om jouw ICT-beheer goed te laten uitvoeren? Bedenk wat voor ICT-beheerder bij jouw bedrijf past en welke dienstverlening je er wil onderbrengen.
Tip 3: Denk na over je investering
Stel jezelf de vraag: wat is een goed lopende ICT-infrastructuur me waard? Ervaring leert dat de goedkoopste optie ook vaak duurkoop is, want in goedkope contracten zijn niet alle nodige werkzaamheden inbegrepen. Gaat er dan iets mis, dan is er geen SLA (Service Level Agreement) om op terug te vallen en kan je downtime langer zijn dan verwacht. Het resultaat: minder omzet, waardoor je onder de streep alsnog duurder uit bent. Onze tip: kies voor een partner die ervoor zorgt dat je systeem soepel loopt en je duidelijke afspraken mee gemaakt hebt; daar haal je flink profijt uit.
Tip 4: Verdiep je in het contract en de SLA
Het contract en de SLA zijn de basis van de dienstverlening die je krijgt. Verdiep je daar dus goed in. Staat alles erin wat je bedrijf nodig heeft? Zijn er aanvullende afspraken nodig en kun je die maken met deze ICT-partij? Een goed contract bevat alle afspraken die jullie hebben gemaakt; zo is voor beide partijen duidelijk waar jullie aan toe zijn.
Tip 5: Ga af op je gevoel
Als laatste tip misschien wel de belangrijkste: ga af op het gevoel dat je overhoudt aan het contact met je ICT-partij. Verlopen de gesprekken bijvoorbeeld goed en neemt je potentiële beheerder de tijd en moeite om een relatie met je op te bouwen? Heb je er vertrouwen in? Je gaat tenslotte voor langere tijd een samenwerking met elkaar aan, waarbij veel gemoeid is.